Dinsdag 25 April tot en met vrijdag 28 April

28 april 2017 - Ekshärad, Zweden

Dinsdag 25 april: Vandaag stapte ik uit mijn huisje en lag er een pak sneeuw onder mijn voeten. Brrrr!! Om 8:30 de paarden gevoerd met Mireille op de quad, zij uitstrooien en ik rijden. Daarna heerlijk ontbijtje gegeten. De vier gasten vertrokken vandaag om 11 uur. Daarna samen met Marleen de stuga klaar gemaakt voor de volgende gasten, die vandaag alweer komen. Om 13:00 geluncht, broccoli soep met kaka's. In de middag heel gezellig met alle meiden Boer zoekt vrouw terug gekeken, op de bank naast de warme open haard.  Rond 5 uur kwamen de nieuwe gasten, een moeder en een dochter. Ik liet hen hun huisje en de kook stuga zien. Om half 6 gingen we de paarden voeren, ik mocht weer rijden, alleen ging Marleen deze keer uitstrooien. Het ging alleen niet zo soepel want de quad stond op een gegeven moment vast in de bagger... Haha. Hij was er snel uit door de vier wiel aandrijving aan te zetten en te duwen. Ook moet ik nog wel even oefenen met een constante snelheid aan te houden zodat degene die op de kar staat er niet bijna van afvalt.... :D. Niemand had echt zin om in de avond te koken, en aangezien de gasten niet mee aten, gingen we patat bakken met heerlijke kruiden eroverheen. In de avond wilde we nog boer zoekt vrouw afkijken maar helaas werkte de wifi hier niet met mee.

Woensdag 26 april: De dagen worden steeds langer en het word daarom ook steeds eerder licht buiten. Vandaar dat ik vanmorgen al om 5 uur wakker was, door het licht dat door de gordijnen scheen. De nieuwe gasten kwamen om half 10 eten. Tijdens ons ontbijt kwam Anders op het idee dat er misschien wel hooi gehaald moest worden. Dit was inderdaad het geval. Ik vertrok samen met Mireille, Marleen en Anders naar een man die het hooi verkocht. Met z'n alle hebben we die morgen 106 balen hooi ingeladen. Deze moesten natuurlijk ook weer uitgeladen worden bij de Ranch. Dit was een best wel pittige workout! Om 2 uur stond er een twee uur durende mountain trail gereserveerd. Sabine ging deze gisten op het paar Apache. Marleen en Mireille gingen ook mee, en ik mocht ook mee!! Op Jolly nog wel! Super vet vond ik dat. Onderweg lag er een omgevallen boom op ons pad. Daarom moesten we een stukje om rijden. Ook Mireille der teugel brak opeens af, deze kon Sabine gelukkig snel maken. Boven op de berg was het uitzicht zo mooi! Eenmaal weer op de Ranch was het weer tijd om eten te koken. Vandaag aten we nasi, alleen dan zonder vlees :( Na het eten wel een heerlijk ijsje op. S'avonds gezellig met alle meiden bij de open haard gezeten. Ongeveer rond half 11 gingen we met z'n alle de paardjes voeren en tellen.

Donderdag 28 april: De gasten wilde om 9:30 ontbijt hebben klaar staat. Daarvoor gingen Sabine en ik de paarden uitmesten. Anita en Anders hebben echt een kei gave opdracht voor mij bedacht. Namelijk het organiseren van een open dag/western dag. Een keer per jaar hebben ze al een dag dat er op lijkt, dan zijn alle bedrijven in de buurt open, dus ook Sun Dance Ranch. Vandaag kwam Leo over die dag praten dat andere bedrijven ook open zijn. Anita had bedacht dat het voor mij ook heel interessant zou zijn, aangezien de open dag erop lijkt. Ik vond het inderdaad leerzaam en was blij dat ik erbij mocht zitten Rond een uur of 12 gingen we weer balen hooi halen. 107 balen waren het er vandaag! We waren om 2 uur klaar met het hooi in en uit laden. Om 2 uur ging Marleen een stap rit gidsen. Ook kwam de hoefsmid langs voor Cheyenne en Spirit. Cheyenne was nog niet voet mak, dus werd zij vast gehouden door Sabine. Ik mocht Spirit vast houden, deze ging hangen en leunen... Als avond eten aten we allemaal lekkere kliekjes zoals Bami. Na de afwas gedaan te hebben gingen we nog even voor de open haard zitten met de bedoeling op vroeg naar bed te gaan. Maar aangezien het Mireille haar laatste avond hier in Zweden was, besloten we om half 10 toch nog in de jacuzzi te gaan. Dit was onwijs gezellig met z'n vieren.

Vrijdag 28 April: 's Morgens de paarden alleen gemest, Sabine ging haar mail checken, Mireille en Marleen gingen voeren. Tevens gingen de paarden vandaag naar een andere weide, de "cowboy weide". Dit vonden ze zo leuk dat ze allemaal kei hard gingen galopperen. Vervolgens de twee nieuwe paarden de andere weiden laten verkennen. Anita, Anders en Sabine moesten vandaag naar een beurs en brachten Mireille weg naar Karlstad. Dus waren Marleen en ik alleen op de ranch. Het toeval mocht bestaan dat er net een gezin kwam dat een stap rit wilde, en ik dus alleen over bleef op de ranch. Vet spannend want ik ben ik hier pas net een week en weet nog lang niet hoe alles in z'n werk gaat. Maar gelukkig ging alles helemaal goed. Vandaag ook mijn beddengoed en het beddengoed van de huisjes gewassen en opgevouwen. In de middag de paardjes weer terug gezet op de normale weide en gevoerd. Als avond eten aten we patat, asperger en een lekkere hamburger! Haha mijn dag kon niet meer stuk.

1. Frans:
    28 april 2017
    Hoi carmen. Het is leuk dat je het zo goed bijhoudt. Krijg er een goed beeld bij. De link met onze opleiding is wat mager..... maar als ervaring is het top. Ga zo door.
  2. Carmen:
    29 april 2017
    Hallo Frans, dat het inderdaad niet helemaal aansluit op mijn opleiding klopt. Maar het organiseren van een open dag komt al meer in de buurt! Heb het onwijs naar me zin en dat is natuurlijk ook heel belangrijk!!